Akty prawne

Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje się w oparciu o następujące akty prawne:

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U.z 2017 r., poz. 703);
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591);
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r., poz. 649

 

W jakim celu organizuje się PPP?

  • aby wspierać potencjał rozwojowy dziecka,
  • stworzyć warunki do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest przez nauczycieli, specjalistów, pracowników przedszkola i szkoły.

 

Kiedy i w jakiej formie udzielamy PPP?

  • w trakcie bieżącej pracy z przedszkolakiem lub uczniem.
  • w formie zajęć organizowanych w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej.

 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizujemy dla:

  • uczniów/wychowanków, na podstawie rozpoznania, opinii lub orzeczenia,
  • dla rodziców tych uczniów,
  • dla nauczycieli.

 

Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną może wynikać:

  • z niepełnosprawności,
  • z niedostosowania społecznego,
  • z zagrożenia niedostosowaniem społecznym, z zaburzeń zachowania lub emocji,
  • ze szczególnych uzdolnień,
  • ze specyficznych trudności w uczeniu się,
  • z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych, z choroby przewlekłej,
  • z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; z niepowodzeń edukacyjnych,
  • z zaniedbań środowiskowych,
  • z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego(np. wcześniejszym kształceniem za granicą).

 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:

  • rodzicami uczniów,
  • poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli,
  • innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
  • organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

 

Formy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

  • zajęcia rozwijające uzdolnienia.
  • zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się.
  • zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.
  • zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
  • zajęcia logopedyczne,
  • zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne,
  • inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.
  • zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
  • porady i konsultacje

 

W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest również w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów.

O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia.

 

mgr Magdalena Rygiel

Godziny pracy pedagoga specjalnego w roku szkolnym 2023/2024

poniedziałek 8.00 – 10.00

wtorek 8.00 – 10.00

środa 9.30 – 12.00

piątek 8.30 – 9.30

 

Do zadań pedagoga specjalnego należy:
1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
a) rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola, szkoły lub placówki do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
2) współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
5) współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami (m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny);
6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego
nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie wymienionych wyżej zadań.

 

Pedagog specjalny

mgr Magdalena Rygiel

 

Światowy Dzień Pszczół obchodzony jest co roku 20 maja. Jego celem jest podkreślenie znaczenia pszczół dla pozyskiwania żywności i zwrócenie uwagi na zagrożenia dla tych owadów. Z tej okazji w naszym przedszkolu oraz w zerówce przeprowadzone zostały działania, których celem było budzenie świadomości u dzieci o pożyteczności pszczół.

„W karnawale, w karnawale
Dzieci bawią się wspaniale,
W karnawale każdy chce
Tańczyć, śpiewać, bawić się”.