Akty prawne
Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje się w oparciu o następujące akty prawne:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U.z 2017 r., poz. 703);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r., poz. 649
W jakim celu organizuje się PPP?
- aby wspierać potencjał rozwojowy dziecka,
- stworzyć warunki do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest przez nauczycieli, specjalistów, pracowników przedszkola i szkoły.
Kiedy i w jakiej formie udzielamy PPP?
- w trakcie bieżącej pracy z przedszkolakiem lub uczniem.
- w formie zajęć organizowanych w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizujemy dla:
- uczniów/wychowanków, na podstawie rozpoznania, opinii lub orzeczenia,
- dla rodziców tych uczniów,
- dla nauczycieli.
Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną może wynikać:
- z niepełnosprawności,
- z niedostosowania społecznego,
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym, z zaburzeń zachowania lub emocji,
- ze szczególnych uzdolnień,
- ze specyficznych trudności w uczeniu się,
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych, z choroby przewlekłej,
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; z niepowodzeń edukacyjnych,
- z zaniedbań środowiskowych,
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego(np. wcześniejszym kształceniem za granicą).
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
- rodzicami uczniów,
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli,
- innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
- organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Formy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- zajęcia rozwijające uzdolnienia.
- zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się.
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- zajęcia logopedyczne,
- zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne,
- inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.
- zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
- porady i konsultacje
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest również w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów.
O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia.