Akty prawne

Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje się w oparciu o następujące akty prawne:

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U.z 2017 r., poz. 703);
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591);
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r., poz. 649

 

W jakim celu organizuje się PPP?

  • aby wspierać potencjał rozwojowy dziecka,
  • stworzyć warunki do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest przez nauczycieli, specjalistów, pracowników przedszkola i szkoły.

 

Kiedy i w jakiej formie udzielamy PPP?

  • w trakcie bieżącej pracy z przedszkolakiem lub uczniem.
  • w formie zajęć organizowanych w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej.

 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizujemy dla:

  • uczniów/wychowanków, na podstawie rozpoznania, opinii lub orzeczenia,
  • dla rodziców tych uczniów,
  • dla nauczycieli.

 

Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną może wynikać:

  • z niepełnosprawności,
  • z niedostosowania społecznego,
  • z zagrożenia niedostosowaniem społecznym, z zaburzeń zachowania lub emocji,
  • ze szczególnych uzdolnień,
  • ze specyficznych trudności w uczeniu się,
  • z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych, z choroby przewlekłej,
  • z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; z niepowodzeń edukacyjnych,
  • z zaniedbań środowiskowych,
  • z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego(np. wcześniejszym kształceniem za granicą).

 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:

  • rodzicami uczniów,
  • poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli,
  • innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
  • organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

 

Formy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

  • zajęcia rozwijające uzdolnienia.
  • zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się.
  • zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.
  • zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
  • zajęcia logopedyczne,
  • zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne,
  • inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.
  • zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
  • porady i konsultacje

 

W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest również w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów.

O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia.